حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

گزارش جلسات نقد و بررسی فهرست‌های جامع

سه شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۴۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

به عنایت الهی دومین و سومین جلسه از سلسله جلسات نقد و بررسی فهرست‌های اصلی کتاب‌های تحلیلی رزمندگان جنگ نرم با محوریت موضوع الگوی پیشرفت اسلامی در روزهای جمعه مورخ بیست سوم و سی ام آبان در شهر مقدس قم برگزار گردید.


بخش اول این جلسات، به بررسی مفاهیم مرتبط با فهرست نویسی تکمیلی اختصاص داشت. در این بخش، شیوه چینش فهرست‌های اصلی یا به عبارت دیگر نحوه ورود و خروج به بحث بر اساس الگوی نظام سازی اسلامی تبیین گردید. بر اساس این الگو، فهرست‌های اصلی یک بحث یا نوشته، بر پایه سه محور پژوهش، پرورش و پردازش چیده می‌شوند. عملیاتی کردن این الگو - که در حکم روشی برای هدایت نظامات ذهنی مخاطب است - موجب تثبیت شدن و حجیت یافتن بحث در ذهن مخاطب می‌شود یا اصطلاحاً موجبات هدایت نظامات ذهنی شنونده یا خواننده را فراهم می‌نماید.

لازم به ذکر است که در بخش پژوهش، استدلالات اصلی گوینده یا نویسنده با استناد به ادبیات وحی ارائه می گردد و از مسیرهای عقلی مختلف، حجیت بحث به اثبات می‌رسد.

در قسمت پرورش، فکر و رأی نویسنده با سایر آراء مرتبط با حوزه بحثی، مقایسه می شود تا علاوه بر بحث اثباتی، نظرات ناکارآمد یا زاویه دار با اسلام شریف واشکفافی شوند. فربه کردن این بخش از نوشته یا کلام به خواننده یا شنونده قدرت مقایسه و تمیز میان صحیح و غلط را می دهد.

در بخش پردازش نیز راهکارهای عملیاتی شدن و گام های حرکت برای تحقق عینی نظریات تبیین شده، ارائه می شوند.

پرداختن به سه مرحله پژوهش، پرورش و پردازش که برگرفته از واژه های تحقیق، تعلیم و تحقق در روایات شریف اهل بیت علیهم السلام هستند، زمینه به پذیرش رسیدن بحث و مرحله عمیقی از تفاهم را فراهم می نماید.

در بخش دوم این نشست‌ها، فهرست‌های اصلی چند تن از رزمندگان جبهه نرم انقلاب اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است که این فهرست‌ها، دربردارنده ساختار اصلی مباحث کتاب‌های حوزه جنگ نرم می باشد. موضوع این کتاب‌ها به بررسی ابعاد مختلف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اختصاص دارد.

همچنین در حاشیه جلسه سوم از کتاب جناب آقای حمیدرضا اسلامی نیا با عنوان «حفظ جهت حرکت انقلاب، چگونه؟» رونمایی شد. برای مشاهده و دریافت این کتاب به تارنمای مربوطه مراجعه فرمایید.


گزارش دائره فهرست نویسی از نشست اول

گزارش دائره فهرست نویسی از نشست دوم

گزارش دائره فهرست نویسی از نشست سوم

مشاهده و دریافت کتاب «حفظ جهت حرکت انقلاب، چگونه؟»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">