حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل الهی نشست معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در جمع مدیران فرهنگی-انقلابی اردوی شهید احمد متوسلیان، روز چهارشنبه دوازدهم شهریور ماه برگزار گردید.


در این نشست که در اردوگاه دشت بهشت شاندیز برگزار شد، مدیران انقلابی استان‌های کشور با ضرورت مسئله الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان اولویت اصلی نظام و برخی از مفاهیم اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی آشنا شدند.

در بخش اول این نشست، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به تبیین طلسم یکسان انگاری توسعه غربی و پیشرفت اسلامی پرداختند. ایشان ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره خطر این انحراف در میان نخبگان، به واکاوی آثار توسعه غربی در جوامع توسعه یافته از جمله بحران‌های هویتی و عاطفی انسان مدرن پرداختند.

در دومین بخش از این نشست، ماهیت پیشرفت اسلامی با استفاده از تبیین شاخصه‌های هویت اسلامی به عنوان افق پیشرفت، مورد بحث قرار گرفت. در این بخش از بحث، سه بسته شاخصه‌های رفق، رشد و توازن، ارکان سازنده شاخصه‌های هویت اسلامی معرفی شدند که با تکیه به آنها می‌توان میزان تحقق هویت اسلامی در جامعه را تصویر نمود. از منظر نقشه راه، حرکت به سمت تحقق این شاخصه‌ها به عنوان افق پیشرفت اسلامی، بستر رشد و هدایت افراد جامعه را فراهم می‌کند.

در ادامه ضمن استناد به تشبیه قرآن کریم از مراحل رشد و تکامل انسان به فرآیند رشد یک بذر، از شاخصه‌های رفق به عنوان عوامل حاصل خیز کننده وجود انسان، شاخصه‌های رشد به عنوان بذر مرغوب برای رشد این وجود و شاخصه‌های توازن به عنوان عامل محافظت از نهال وجود در مقابل آفات بیرونی، نام برده شد.

در همین راستا گزارشی از آثار گسترش رفق و محبت و پر رنگ شدن عواطف در خانواده به عنوان محور جامعه اسلامی و آثار مخرب توسعه غربی در کمرنگ کردن و از بین بردن محیط دریافت رفق، به سمع حاضرین رسید. ضربه خوردن به دوران اصلی شکل گیری شخصیت افراد - یعنی هفت سال اول زندگی - به علت فعالیت اقتصادی والدین، بالا رفتن سن ازدواج و از دست دادن عاطفه همسر به عنوان محیط اصلی دریافت رفق بعد از سن استقلال، و از دست دادن محیط محله و همسایگی به عنوان یکی از محیط‌های اصلی دریافت رفق در اسلام به دلیل تمرکز صنعتی و شیوه ساختمان سازی، از جمله مصادیقی بودند که در این رابطه مطرح شدند.

لازم به ذکر است که بسته شاخصه‌های هویت اسلامی، علاوه بر تبیین افق، قدرت محاسبه میزان تحقق اسلام در جامعه را در اختیاران مدیران و عموم جامعه قرار می‌دهد. بر همین اساس، مدل آمار گیری الگوی پیشرفت اسلامی، با تکیه بر این شاخصه‌ها، تحلیلی منطبق بر آرمان های انقلاب اسلامی از وضعیت جامعه ارائه می‌کند که زمینه شکسته شدن طلسم یکسان انگاری توسعه غربی و پیشرفت اسلامی در اذهان نخبگان، مدیران و عموم جامعه را فراهم می‌آورد و مبنای تصمیم گیری برای رسیدن به پیشرفت اسلامی را مستمراً تبیین می‌نماید. به عبارت دیگر، این نظام شاخصه‌ها در تقابل با شاخصه‌های بانک جهانی، میزان تحقق اسلام در جامعه را محاسبه می‌نماید و بستر تصمیم سازی به سمت پیشرفت اسلامی را فراهم می‌کند.

قسمت پایانی این نشست به تبیین «نظریه پردازش موضوعات جهت ساز» به عنوان مبنای اداره جامعه بر اساس اسلام اختصاص داشت. ار منظر این نظریه، توجه به موضوعات جهت ساز به عنوان زیر ساخت‌های هدایت، فارغ از بحث در فضای نظری، مجرای تفاهم حکومت با مردم در اداره جامعه است.

در حاشیه این نشست، به سؤالات و دغدغه‌های حاضرین پاسخ داده شد.

گزارش تصویری این نشست



۹۳/۰۶/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">