حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

بسم الله الرحمن الرحیم

متن زیر یادداشتی از پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه در تحلیل واقعه تاریخی نه دی از منظر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است:

در آستانه روز تاریخی، فراموش نشدنی و عبرت آموز 9 دی هستیم. در روز 9 دی سیلی از اراده ها به میدان آمدند و از هویت و جهت گیری اسلامی انقلاب دفاعی جانانه کردند. یکی از وظایف نیروهای انقلاب تلاش برای باز خوانی دائمی اقدامات جبهه توسعه گرا در فتنه سال 1388 و همچنین بازخوانی نحوه مدیریت این تحولِ برنامه ریزی شده توسط جبهه پیشرفت اسلامی- به مدیریت بی بدیل و پیامبر گونه ولی فقیه- است. این بازخوانی به تقویت برنامه ریزی در جبهه پیشرفت اسلامی مدد می رساند. به عبارت دیگر باید فتنه سال 88 را بازخوانی کنیم تا با استفاده از مدل مدیریت این حادثه سریع تر، دقیق تر و گسترده تر برنامه ریزی و حرکت کنیم.

به نظر نگارنده این سطور، بازخوانی حوادث مرتبط با فتنه سال 88 باید با هدف پاسخ به سؤالِ چگونه انقلاب توانست معجزه 9 دی را خلق کند؟  باشد.[1] چون ماهیت روز 9 دی به میدان آمدن مردم برای دفاع از انقلاب بود، باید تلاش کنیم به سؤال چگونه انقلاب مردم را به میدان آورد؟ پاسخی روشن دهیم و هرچه پاسخ ما به این سؤال شفاف تر باشد؛ به ما کمک می کند؛ تا در حوادث مشابه و در همه عرصه ها به میدان آوردن مردم را سریع تر، دقیق تر و گسترده تر محقق کنیم.

همانطور که اشاره شد؛ ماهیت حادثه الهام بخش 9 دی مشارکت ده ها میلیونی مردم برای دفاع از انقلاب اسلامی بود. بر این اساس می توان این پرسش را مطرح کرد که؛ چگونه مردم این مسیر را انتخاب کردند وولی فقیه در محوری ترین فعل خود برای مدیریت این حادثه بر روی چه امری تمرکز کرد؟

تحلیل های مختلف و بعضا مبهمی در تبیین رفتار مدیریتی جبهه پیشرفت اسلامی به رهبری ولی فقیه در دوران فتنه شکل گرفته است؛ ولی با بازخوانی مواضع ولی فقیه در فتنه -هشت ماهه 88 - راهبرد اصلی نیروهای انقلاب واضح می شود. بصیرت افزائی در سطح ملی و تلاش برای شکل گیری نگرش صحیح در میان مردم نسبت به حوادث آن دوره، راهبرد اصلی جبهه پیشرفت اسلامی به رهبری ولی فقیه بود. البته در به ثمر نرسیدن فتنه نباید خامی تاریخی جبهه توسعه گرا در ایران را نادیده گرفت. توهم عمیق مدیران فتنه ؛ مبنی بر اینکه مردم با انقلاب خود قطع رابطه کرده اند؛ آنها را به طرح مطالباتی مانند برگزاری رفراندوم -که برای مردم دور از انتظار بود- رساند و این ناپختگی تحلیلی ایشان؛ از جمله عوامل مؤثر در شکست تاریخیِ جریان توسعه گرا در تغییر نظام حکومتی مردم ایران بود.

به عبارت دیگر با شکل گیری و تحقق تدریجی راهبرد تبیین -با اسم رمز این عمار _ در فضای ضعف طراحی جریان توسعه گرا؛ سؤالات متفاوتی [2]در میان افکار عمومی علیه سناریوی تقلب شکل گرفت و در نهایت هم بی پاسخ ماندن این سؤالات، ده ها میلیون اراده را به صحنه دفاع از انقلاب در روز 9 دی ترغیب نمود.

به عبارت روشن تر؛ اتکاء به راهبرد نگرش سازی و تبیین صحیح مسئله؛ هم نشانه اعتقاد و اعتماد انقلاب به تشخیص مردم است و هم نشان دهنده کلید پیشنهادی انقلاب برای مدیریت چالش های پیش روی انقلاب است. تلاش برای شکل گیری نگرش صحیح در میان مردم یا همان "تصمیم گیری هدایت بنیان" کلید حل همه مسائل در همه حوزه های سیاسی و اقتصادی و... محسوب می شود. تأکید  آیت الله امام خامنه ای در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر راهبرد  گفتمان سازی[3] طرح مسائل مهمی مانند جنبش نرم افزاری و الگوی پیشرفت اسلامی در فضای گفتمانی کشور[4] ، برگزاری جلسات متعدد گفت و شنود در عالی ترین سطح نظام ، تلاش برای اصلاح ادبیات داستانی کشور به محوریت ارزشهای انقلاب و پذیرش تاکتیک نرمش قهرمانانه در مذاکرات خارجی برای اثبات تجربی[5] غیرقابل اعتماد بودن استکبار و بالتبع تثبیت و ادامه تفکر مرگ بر آمریکا در ایران (به عنوان مصداق مشی استکباری و زور گوئی در عصر ما) شواهدی دیگر از  اعتقاد ولی فقیه به استفاده از مبنای نگرش سازی و اتخاذ "تصمیمات هدایت بنیان" در جامعه است؛ که می توان با بازخوانی و تبیین آن، زمینه گسترش این مدل از اداره را در سایر ارکان نظام و تشکل های مردمی انقلاب فراهم آورد.

لازم به ذکر است که در "نظریه پردازش موضوعات جهت ساز"-به عنوان نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی- از ابعاد کلامی و غیر کلامی "تصمیم گیری هدایت بنیان" تصویری روشن ارائه شده است.

پی نوشت ها:

[1]. در این ایام به برخی از مراکز فرهنگی پیشنهاد دادم که با زاویه دید الگوی پیشرفت اسلامی، به بازخوانی معجزه 9 دی پرداخته شود؛ ولی.....

[2]. سؤالاتی مانند: چرا رسانه دولتی کشور استعمار گر انگلستان به حوادث ضریب می دهد؟ (کسانی که تاریخ استعمار را خوانده اند؛ به رفتار سفارت انگلیس و بی بی سی به شدت مشکوک بودند) چرا باراک اوباما و سران اسرائیل با اسم از سران فتنه نام می برند و از آنها حمایت می کنند؟ چرا جریان فتنه به جای استفاده از مکانیزم های قانونی اعتراض ، اردو کشی خیابانی می کنند؟ چرا یکی از سران فتنه به جای پی گیری موضوع تقلب، ناگهان تقاضای برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی را می کند؟ چرا آقای میر حسین موسوی گفتگوی تلویزیونی با حضور کارشناسان را نمی پذیرد و  البته به جای آن می خواهد با مردم گفتگوی تلویزیونی مستقل داشته باشد؟ چرا آقای موسوی در ساعات آغازین شمارش آراء اعلام پیروزی می کنند؟ چرا مسجد و اموال عمومی به آتش کشیده می شود؟ چرا از گوگوش(یکی از رهبران رقص و آواز) تا سروش(یکی از میرزا ملکم خان های معاصر) همه در یک جبهه و در مقابل انقلاب ایستاده اند؟ چرا فرقه های منحرف و ضاله مانند بهائیت و تصوف در جبهه فتنه و ضد انقلاب حضور فعال دارند؟ چرا شعار نه غزه و نه لبنان در برخی اجتماعات به گوش می رسد؟ (دفاع از مظلوم و طرد ظالم از توصیه های امام علی علیه السلام و امری عاقلانه است) چرا به عکس امام خمینی اهانت می شود؟ و در نهایت چرا در روز عاشورا شادی می کنند و به عزاداران امام حسین علیه السلام اهانت می شود؟ به تدریج در میان مردم مطرح شد و زمینه تصمیم بزرگ مردم در روز 9 دی رافراهم آورد.

[3]. الزام هفتم و کار لازم هفتم [از الزامات و انتظارات سیاستهای اقتصاد مقاومتی]، گفتمان سازی است؛ باید تصویر درستی از اقتصاد مقاومتی ارائه بشود؛ البته صداوسیما و رسانه‌های کشور موظفند اما مخصوص آنها نیست. دستگاه‌های تبلیغاتیِ مخالف با کشور، مخالف با انقلاب، مخالف با پیشرفت ملی ما، خیلی چیزها در چنته دارند و شروع هم کرده‌اند - ما دیدیم - بعد از این هم بیشتر [خواهند کرد] درباره‌ی اقتصاد مقاومتی، اشکال‌تراشی، مانع‌تراشی، گاهی هو کردن، بی‌اهمیت جلوه دادن آنچه که در کمال اهمیت و نهایت اهمیت است؛ از این کارها میکنند. نقطه‌ی مقابل آنها بایستی کار بشود؛ مسئولین، صاحبان فکر و دلسوزان، بایستی تصویر درستی را از این حرکت بزرگ و عمومی ارائه بدهند و گفتمان‌سازی بشود تا مردم بدانند و معتقد باشند و بخواهند؛ در این صورت، کارْ عملی خواهد شد. بیانات امام خامنه ای در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 20/12/1392

[4]. «گفتمان‌سازی» شرط اصلی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت است. بیانات امام خامنه ای در دیدار اعضای شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رهبر انقلاب

[5]. البته در زمینه‌ی ادامه‌ی مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود اما این، یک تجربه‌ی ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است. بیانات امام خامنه ای در دیدار دکتر ظریف و مسئولان وزارت خارجه و سفرای ایران در خارج از کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">