حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

الگوی پیشرفت اسلامی پلی به فطرت گمشده بشری

پنجشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۱۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین

و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین

سخنی درباره الگوی پیشرفت اسلامی


در یک عبارت کوتاه، الگوی پیشرفت اسلامی را می‌توان این گونه تعریف نمود:

راه و روشی که موجبات تغییر نظامات فکری، ساختارهای اجتماعی و سبک زندگی فردی به نظامات، ساختارها و سبک زندگی منطبق بر فطرت پاک انسانی را فراهم می‌کند.

به عبارت دیگر الگوی پیشرفت اسلامی، راه رسیدن به جامعه ایده‌آل انسانیست.

بدیهیست که عقل بشری بعد از صدها سال آزمون و خطا در ایجاد مکاتب فکری و قانون گذاری بر اساس جهت‌گیری‌های این مکاتب، ضعف و شکست خود را در هدایت جوامع انسانی به اثبات رسانیده است. جوامع در جهت‌دهی مسیر زندگی انسان‌ها نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. جامعه‌ای که بر مبنای تامین نیازهای مادی بشر یا فربه کردن نیازهای نفسانی پایه ریزی شده است، افراد را به همین سمت سوق می‌دهد و هرگز توانایی شکوفایی اخلاق انسانی و کمالات روحی را ندارد. ساختارها، قوانین و ارگان‌های تشکیل دهنده هر جامعه همگی در راستای جهت‌گیری اصلی آن فعالیت می‌کنند. رسیدن به اوج کمالات انسانی نیازمند بستریست که زمینه بروز این کمالات را فراهم کند. بستری که ناظر به همه ابعاد پیچیده فطرت انسانی و تمام نیازهای مادی و معنوی‌اش باشد. این بستر یا جامعه آرمانی، تنها درگروی تبعیت از تعالیم انبیای الهی که برگرفته از هدایت خالق یکتای هستیست دست یافتنی خواهد بود چرا که تنها ذات پاک خداوند متعال به تمامی ظرایف و ابعاد انسان و عالم آفرینش و ارتباط آنها با یکدیگر احاطه دارد. در روزگار کنونی ما یعنی عصر خاتمیت پیامبران الهی، تعالیم و سیره نورانی آخرین فرستاده خداوند متعال، پیامبر اعظم اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و اهل بیت طاهرین ایشان به همراه تبعیت از کلام الهی و قرآن مجید، تنها راهنما و دست گیر جامعه بشریست.

انقلاب اسلامی ایران با هدف پایه گذاری چنین جامعه‌ای به رهبری حضرت امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف بنا نهاده شد. انقلابی که نوید سعادت و آرامش را برای تمامی عالم به ارمغان آورد. اما انقلاب اسلامی سرآغاز حرکت به سوی جامعه ایده آل انسانی بود. پیمودن ادامه مسیر پر و پیچ خم این حرکت توأم با موانع سنگین و گردنه‌های صعب العبوریست که گذر کردن از آنها نیازمند مجاهدت‌ها و فداکاری‌هاست. امروز از آغاز این مسیر قریب به سی و پنج سال می‌گذرد. در این سال‌ها، به فضل الهی انقلاب ما در راه رسیدن به جامعه اسلامی از موانع مختلفی عبورکرده است؛ از بی‌ثباتی‌، آشفتگی‌ و ترورهای داخلی تا تهدید و تحریم‌های خارجی و جنگ تحمیلی.

مانعی که اکنون بر سر راه انقلاب قد علم کرده است و شاید بزرگترین و پیچیده‌ترین معذل ما در این سی و چند سال باشد، مدرنیته یا توسعه غربیست. گرچه حضور توسعه غربی از ابتدای انقلاب چالش‌ها و مشکلات فراوانی را برای جامعه اسلامی ایران ایجاد کرده است، به مرور زمان جای خود را بیشتر از گذشته در فرهنگ ما باز کرده و عامل ایجاد مشکلات جدی در جامعه ما شده است. ساختارهای اجتماعی مدرن که در بسیاری از حوزه‌ها حاکم بر جامعه ما هستند و عملاً عنان جهت دهی جامعه را به عهده دارند مولد سبک زندگی مدرن و فرهنگ مدرن هستند. همان طور که بحث شد، شئونات مختلف جامعه اعم از سبک زندگی افراد، تابع جهت گیری اصلی جامعه هستند. از تبعات غلبه فرهنگ مدرن بر جامعه، تضعیف روابط خانوادگی، کم رنگی عاطفه، فرد گرایی، بالا رفتن سن ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق، مشکلات جدی عاطفی، شخصیتی و اخلاقی در جوانان، کودکان و نسل آینده، زندگی ماشینی، بی اخلاقی‌های اجتماعی، سرمایه داری و اختلاف طبقاتی، تجمل گرایی و مصرف گرایی، ترویج حرص و نارضایتی در افراد به جای قناعت و آرامش، اقتصاد ربوی و فقر را می‌توان نام برد.

در چنین شرایطی انقلاب وارد مرحله جدیدی از مبارزه با فرهنگ کفر و شرک شده است. جنگی که به مراتب پیچیده‌تر، حساس‌تر و سرنوشت‌ساز تر از جنگ گذشته است؛ جنگی که از آن تعبیر به جنگ نرم می‌کنیم. قربانی‌های این جنگ اعتقادات، اخلاقیات، روحیات، آینده و سرنوشت فرد فرد جامعه ماست. در چنین شرایطی که فرهنگ مدرن از تمامی پتانسیل‌های خود در حوزه‌های مختلف، اعم از تکنولوژی، فرهنگ، هنر، فکر و نظر، قوانین اجتماعی و حقوقی، قدرت نظامی و حتی محصولات غذایی برای تخریب اسلام و انسانیت استفاده می‌کند، نیازمند یک برنامه تمام عیار و حساب شده برای مقابله درون زا با تمامی قوای کفر هستیم. از این برنامه تعبیر به الگوی پیشرفت اسلامی می‌کنیم. بنابراین تولید الگوی پیشرفت اسلامی خط مقدم جبهه جنگ نرم علیه استکبار جهانیست و طراحان و تولید کنندگان الگو مجاهدان این جبهه‌اند.

به عنایت خداوند متعال، با تولید این الگو و اجرای موفق آن در سطح جامعه، نقطه روشنی در اذهان عمومی مردم جهان ایجاد می‌شود و همگان مشاهده می‌کنند که راه خروجی از بن بست توسعه غربی وجود دارد که در جمهوری اسلامی ایران عینیت پیداکرده است. آنگاه دل‌های حق طلب متوجه سر منشأ نورانی این پیشرفت شده و روی به آن می‌آورند. در این هنگام مبانی نظری توسعه غربی که چیزی جز مادی گرایی، دنیا طلبی و پیروی از نفسانیت نیست عملاً با شکست مواجه می‌شوند و مورد نفرت مردم جهان واقع می‌شوند. جامعه پیشرفته‌ای که  اسلام آن را برای حق طلبان وموحدان تصویر می‌کند، جامعه‌ایست که در آن تمام استعدادهای بشری و قابلیت‌های وجودی انسان‌ها به کمال خود رسیده است، اضطراب و ناآرامی ریشه کن شده اند، فقر و بی‌عدالتی و ظلم نابود شده‌اند و صمیمیت و محبت و یکدلی بر سرتاسر آن حاکم است. جامعه‌ای که تمام انبیا و اولیاء الهی در انتظار آن بوده‌اند.

آنگاه که همگان دریافتند که جامعه پیشرفته جمهوری اسلامی تنها تصویری از مدینه فاضله‌ایست که اسلام عزیز آن را به همگان وعده می‌دهد، از سویدای دل پرچمدار واقعی حق و آخرین منجی بشریت و حجت خداوند بر روی زمین را طلب خواهند نمود...

"دستور کار قطعى نظام جمهورى اسلامى، دنبال کردن الگوى پیشرفت ایرانى - اسلامى است. ما پیشرفت را به شکلى که غرب دنبال کرد و پیش رفت، نمیخواهیم؛ پیشرفت غربى هیچ جاذبه‌اى براى انسان آگاهِ امروز ندارد". امام خامنه‌ای ۱۳۹۲/۰۵/۱۵

و السلام علی من التبع الهدی


برای دریافت خلاصه این بحث به تارنمای زیر مراجعه نمایید

خلاصه یحث


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">