حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

گزارش دومین نشست معرفی نقشه راه در مشهد مقدس

دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۲:۴۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل الهی دومین نشست از سلسله نشست‌های معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی به همت باشگاه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی در تالار شورای شهر برگزار گردید.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه، در این نشست تاریخچه الگوی پیشرفت اسلامی، دلایل اصلی پرداختن به الگوی پیشرفت اسلامی و «نظریه پردازش موضوعات جهت ساز» ؛ به عنوان نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی به صورت اجمالی تشریح شد.

در بخش اول این نشست به سخنرانی آیت الله امام خامنه‌ای در دانشگاه سمنان به عنوان نقطه عطفی در فرآیند گفتمان سازی برای مسئله الگوی پیشرفت اسلامی اشاره شد و فعالیت‌های جریان‌های مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی مورد اشاره قرار گرفت. هم اکنون ده جریان در کشور، مشغول تبیین مسئله الگوی پیشرفت اسلامی می‌باشند.

در بخش دوم این نشست، عدم توجه توسعه به شاخص‌هایی همچون عدالت و خانواده، دلیل اصلی اعراض تفکر انقلاب اسلامی از تفکر توسعه دانسته شد و به صورت اجمالی وضعیت نابسامان کشورهای توسعه یافته از حیث شاخص‌های فوق الذکر مورد بررسی قرار گرفت. فاصله طبقاتی و فروپاشی نهاد خانواده، دو بحران عمیق و غیر قابل انکار تمدن مدرنیته محسوب می شوند که ادعای پیشرفته بودن این کشورها را با چالشی جدی روبرو نموده است.

در بخش سوم این نشست، به صورت اجمالی و در قالب "نظریه پردازش موضوعات جهت ساز" چگونگی اداره جامعه بر اساس مبانی دینی مورد دقت قرار گرفت. بر اساس این نظریه، زیر ساخت اداره دینی جامعه «تبیین و عمل بر اساس فرآیند هدایت» است و بدون توجه به «فرآیند هدایت»، زمینه ایجاد افق و جهت مشترک در جامعه منتفی می‌گردد.

همچنین بر اساس این نظریه دستیابی به «فرآیند هدایت» صرفا امری نظری محسوب نمی‌شود و برای دستیابی به این فرآیند حیاتی، باید به زیر ساخت‌های هدایت - موسوم به موضوعات جهت ساز -  توجه نمود.

در بخش پایانی این نشست، جمعی از حاضران دیدگاه‌ها و سؤالات خود را  به صورت شفاهی و کتبی مطرح کردند.

بازتاب این نشست در سایر رسانه‌ها:

پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه

اخبار مرتبط:

گزارش اولین نشست معرفی نقشه راه در مشهد



گزارش تصویری این نشست


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">