حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل الهی اسفند ماه سال گذشته، برنامه گفتگوی 21 رادیو معارف در دو شب متوالی با موضوع الگوی پیشرفت اسلامی به روی آنتن رفت. در این برنامه دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ضمن صحبت پیرامون مسئله الگوی پیشرفت اسلامی به معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی پرداخت.



در اولین شب این گفتگو دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شورا به معرفی مدل اولیه ای برای الگوی پیشرفت اسلامی که نتیجه فعالیت‌های پژوهشی این شورا بعد از طی چند ده سر فصل پژوهشیست، پرداخت. ایشان محوریت این مدل را حفظ حهت گیری مبارک انقلاب اسلامی یا تحقق شاخصه‌های هویت اسلامی بیان نمود.

در بخش دیگری از این گفتگو، موضوع لایحه الگوی پیشرفت اسلامی - که بر طبق تصریح بند اول برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 1392 می‌بایست از طرف دولت محترم به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردد تا مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه قرار گیرد - مورد بررسی قرار گرفت. بر طبق این بررسی "بسته سیاست‌های حمایتی راجع به نهاد خانواده" یا "موضوع عدالت" از جمله موارد حداقلی می‌باشند که در صورت «عدم پایه ریزی این لایحه بر اساس نظریه پایه ای اسلامی به عنوان حالت ایده آل»، می‌بایستی مد نظر قرار گیرند. در ادامه ایشان به خطر جدی برنامه ریزی و حرکت بر اساس تئوری‌های موجود که عامل انحلال نهاد خانواده و از بین رفتن عدالت اجتماعیست، اشاره نمود.

در شب دوم از این گفتگو دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ابتداً به اختلاف مبنایی نظام جمهوری اسلامی با نظام‌های دیگر اشاره نمود. بر طبق صحبت‌های ایشان، نظام مبارک جمهوری اسلامی قصد تحقق اهداف دنیایی و آخرتی مردم جامعه را دارد؛ بر خلاف دیگر نظام‌ها که اهداف اجتماعی را تنها به برآورده نمودن نیازهای دنیایی مردم، آن هم بخشی از آن محدود می‌کنند. ایشان بر این مبنا ملاک جامعیت یک طرح را جامعیت اهداف آن بیان نمود. ایشان افزود بر اساس شناختی که اسلام عزیز از نیازهای دنیایی و آخرتی انسان در اختیار ما می‌گذارد، تکلیف ما با الگوهایی که به صورت بخشی به این نیازها می‌پردازند، مشخص می‌شود.

درادامه این گفتگو، ایشان به معنای هماهنگی یک طرح برای اداره جامعه اشاره نمود. بر اساس این معنا، اداره بخش‌های مختلف یک جامعه زمانی هماهنگ تر می‌شود که با انسان‌های رشد یافته ای درجامعه روبرو باشیم. هماهنگ کردن جامعه ای که افراد آن در سطح پایینی از رشد به لحاظ اخلاقی، فکری و رفتاری قرار دارند با جامعه ای که افراد آن انسان‌های هدایت یافته و رشد یافته ای هستند، متفاوت است. بنابراین محوریت هماهنگی جامعه، انسان رشد یافته است. بر اساس صحبت‌های ایشان، نقشه راه تولید شده شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بنا دارد تا از هشتاد و یک محور، موجبات رشد انسان‌های جامعه را فراهم آورد. شیوه کاربردی ایجاد این رشد در این هشتاد و یک محور تصویر شده است.

در پایان ایشان ضمن ارائه مثال‌هایی در بخش امنیت، آموزش و خانواده به لزوم نگاه همه جانبه به بخش‌های مختلف جامعه و در نظر گرفتن ارتباط و وابستگی این بخش‌ها به هم اشاره نمود و فلسفه محورهای هشتاد و یک گانه نقشه راه را حرکت اصلاحی همه جانبه بیان نمود. به این معنا که به عنوان مثال اگر بدون توجه به اصلاحات اقتصادی، اصلاحات آموزشی مد نظر قرار گیرند یا بدون توجه به اصلاحات علمی و اصلاحات صنعتی، اصلاحات آموزشی اعمال شوند، دچار تضاد خواهیم شد.

برای دریافت فایل‌های صوتی این گفتگو به تارنماهای زیر مراجعه فرمایید.

قسمت اول

قسمت دوم

۹۳/۰۳/۲۲

نظرات  (۱)

سلام.
یه مطلب گذاشتم با حال و هوای امروز کشورمون و عراق
منتظرتون هستم
یا علی مدد

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">