حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی در مشهد مقدس،حلقه شهید احمدی روشن

و الفجر، و لیال عشر، و الشفع و الوتر، و الیل اذا یسر...

بسم الله الرحمن الرحیم

به لطف خداوند نشست معرفی «اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی» در روز سه شنبه مورخ بیست و دوم مهر ماه در حسینیه قرآن و عترت با حضور فعالین فرهنگی و دغدغه مندان انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد برگزار گردید.


در بخش ابتدایی این نشست ضمن اشاره به دیدگاه‌های موجود برای چگونگی تولید الگوی اسلامی پیشرفت، نقایص و اشکالات این روش‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. «سند نویسی»، «تحول در علوم انسانی» و «جمع بندی موضوعات جهت ساز»، سه دیدگاه بازگو شده در این جلسه بودند. ناتوانی در ایجاد تفاهم با نخبگان یا عدم وجود قدرت اجماع به عنوان نقص روش سند نویسی و همچنین موکول شدن تولید الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به تحول در علوم انسانی و از دست دادن مدیریت تحولات جامعه به نفع الگوهای توسعه غربی به عنوان ایراد آغاز فرآیند تولید الگو از تحول در علوم انسانی، اشکالات مطرح شده در مورد دو دیدگاه اول در نحوه تولید الگوی پیشرفت اسلامی بودند.

در این میان دیدگاه اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی که عبارت است از جمع بندی موضوعات اصلی و با اولویت جامعه یا اصطلاحاً «موضوعات جهت ساز» و ارائه راه حلی برای مواجهه با این موضوعات از منظر اسلام، به عنوان روش صحیح ورود به مسأله الگوی پیشرفت، مورد تبیین قرار گرفت.

از منظر اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، «پردازش موضوعات جهت ساز» همان الگوی پیشرفت اسلامیست.

در ادامه، اجمالاً به بحث افق نمایی برای تحقق الگوی پیشرفت پرداخته شد. سه مرحله «پژوهش»، «پرورش» و «پردازش»، ترسیم کننده سیر محقق شدن الگوی پیشرفت اسلامی هستند. «جمع بندی مفاهیم و نظریات نقشه راه»، «تفاهم با بدنه نخبگانی جامعه» و «اصلاح نظام تصمیم سازی کشور»، خروجی نهایی این سه مرحله هستند که در ادامه جلسه تشریح شدند.

در بخش دوم این نشست، اصلاح مدل آمارگیری کشور به عنوان یکی از مهمترین مأموریت‌های 81 گانه نقشه راه، مورد تبیین قرار گرفت. از آنجایی که نظام آمارگیری کشور در واقع معاینه وضعیت کشور و ابزار تصمیم گیری مدیران جامعه است، اشتباه در روش و شاخصه‌های آمارگیری، موجب ارائه تحلیلی غلط از وضعیت کشور و ایجاد انحراف در فرآیند تصمیم سازی برای مدیران و مسئولین جامعه است.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، شاخصه های WDI که توسط بانک جهانی تولید می‌شوند و مشخص کننده میزان توسعه یافتگی در یک کشور هستند، ملاک آمارگیری در نظام مبارک جمهوری اسلامیست. «میزان استفاده از موبایل»، «میزان استفاده کاربران خانگی از اینترنت» و «میزان ابتلا به بیماری ایدز»، نمونه‌هایی از شاخصه‌های بانک جهانی هستند. پر واضح است که آمارگیری بر پایه این شاخصه‌ها و مبنا قرار گرفتن این آمارها برای تصمیم گیری مدیران جامعه، در تناقض جدی با پیشرفت اسلامی قرار دارد و موجبات سوق دادن کشور به سمت توسعه غربی و تحقق فرآیند مدرنیزاسیون را فراهم می‌آورد.

بر همین اساس، بسته شاخصه‌های هویت اسلامی، به عنوان جایگزین شاخصه‌های WDI، پیشنهاد اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامیست که گزارشی منطبق بر هویت اسلامی جامعه، در اختیار تصمیم گیران کشور قرار می‌دهد. بر اساس اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، شاخصه‌های هویت اسلامی به سه بسته شاخصه‌های رفق، شاخصه‌های رشد و شاخصه‌های توازن تقسیم می‌شوند که قابلیت محاسبه تحقق پیشرفت اسلامی در جامعه را در اختیار مسئولین و تصمیم گیران قرار می‌دهند.

و السلام علیکم و رحمة الله

مطالب مرتبط:

گزارش نشست اردوی شهید متوسلیان

گزارش اولین نشست حلقه ارتباطی شهید احمدی روشن


گزارش تصویری این نشست


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">